31 Jul 2009

HADIAH SEKOLAH MINGGU

Minggu tanggal 19 juli kemarin adalah saat yang ditunggu-tunggu anak kami Boy Christian Siahaan, karena pada saat itu sekolah Minggu ditempat dia beribadah (begitu Boy menyebutkan kalau pergi kegereja) akan membagikan hadiah kepada anak-anak sekolah Minggu yang berprestasi disekolahnya masing-masing

Tolak ukur prestasi yang ditetapkan pihak Gereja terhadap anak-anak itu adalah nilai rata-rata 8 atau juara 1. Begitu gembiranya anak kami Boy sehingga dia tidak mau menyerahkan hadiah tersebut kepada saya, meskipun sekedar melihat. Akhirnya dia memperlihatkan juga kepada saya setelah lama membujuknya. Hadiah tersebut berupa amplop putih. Setelah dibuka ada uang selembar bernilai Rp.100.000,-. Mungkin bagi anak-anak tersebut bukan besar kecil hadiahnya yang menjadi kegembiraan, tetapi dapat hadiah,,,,,,karena bayak anak-anak yang tidak mendapatkannya. Saya berpikir akan lebih baik kalau hadiah tersebut bukan berupa uang tetapi perlengkapan sekolah seperti buku tulis, pensil, pulpen, penggaris, penghapus dll. Bahkan bisa juga disertai selembar kertas berupa piagam, sehingga akan menjadi pengingat bagi sianak apabila prestasi akademiknya menurun.

Hadiah berbentuk uang akan mengajarkan anak-anak konsumtif, bahkan anak tersebut merasa uang hadiah tersebut adalah haknya, jadi tidak perlu meminta ijin kepada orang tuanya untuk menggunakan atau membelanjakannya. Jadi secara tidak langsung kita telah mendidik sianak untuk konsumtif, tidak turut/hormat kepada orang tua karena telah mendebat kita sebagai orang tua akan penggunaan hadiah uang tersebut. Sebagai lembaga yang membangun rohani umat (Gereja) seyogianya responsif terhadap tumbuh kembang anak-anak sekolah Minggu. Kapan lagi sekolah Minggu kasih hadiah?, begitu kira-kira yang mengisi benak anak-anak itu. Ya,,,,,,,,Hadiah memang membanggakan. Bukan hanya bagi sianak tetapi juga orang tuanya.

udutna......

SUNGKUN-SUNGKUN TARINGOT SURUNG-SURUNG

Molo masa ma sada ulaon isarana malua (sidi), tardidi poso-poso jala naginokkon sahat tu hula-hula dohot Tulang

Nipaihut-ihut angka ulaon "Silas ni roha" sisongonon adong do mardalan ruhut-ruhut ni adat Batak ima "Tudu-tudu sipanganon dohot Dengke simudur-mudur". Dung sidung marsipanganon sai adong do sungkun-sungkun sian horong ni Hula-hula taringot "tudu-tudu sipanganon" naung nijalo na sian parboruon na. Jala jot-jot do nibege alus ni suhut mandok "Surung-surung muna do i Rajanami".

Nilapatan hata "surung-surung i" na gabe "hak" ni horong ni hula-hula/Tulang ma i, artina horong nihula-hula/Tulang ma namarbagihon i. Molo na songoni do, dang adong jambar tu Raja ni dongan sahuta, Raja ni dongan tubu dohot Raja ni boru. Alai hea muse nijaha molo ulaon "Las ni roha" sisongoni "Ihur-ihur" hot ma i di hasuhuton, nilapatan muse "Ihur-ihur" tinggal mai di Suhut jala ima sibagion na tu angka dongan tubu na. Molo sisongoni "Tudu-tudu ni sipanganon i" dang surung-surung ni hula-hula/Tulang be, nunga gabe jambar taripar.

Ulaon di Jabu sisongonon do na jot-jot niadopan diparserahan on, naeng ma nian mardalan denggan ulaon i molo niantusan ruhut-ruhut ni ulaon i. Mardalan pe "tudu-tudu sipanganon dohot dengke simudur-udur" ima na patuduhon las ni roha jala dalan pasangaphon hula-hula/Tulang dohto patuduhon holong tu boruna. Antong molo masa ulaon sisongoni, ro sungkun -sungkun ni hula-hula/Tulang taringot tudu-tudu ni sipanganon naung nipasahat parboruonna tu nasida, aha do alus ni paidua ni hasuhuton?. Surung-surung do manang "Nunga hupasahat hami tu hamu rajanami, asa hamu ma namangaturhon, manghobasi pe hami?

Tu angka dongan, asa tuturi jala bahen hamu pangajarion tu iba nahurang pangantusion diulaon habatahon. Asa molo niulahon pe dang manimbil sian naniulahon angka dongan, jala unang adong namasipaurakhon

udutna......

27 Jul 2009

ULOS SAPUT NA HUMALAPUT

Dinahurang parbinotoan niba diparadaton niulahon ma pasahat ulos saput tu sada ina namonding (sari matua), alai maralo do tu panghilalaan niba napasahathon i. Asa songon na boi angka dongan umbotosa jala mangido panuturian iba, nipatorang ma jolo di namangulahon pasahat ulos saput i

Sabtu, 25 Juli 2009. Sahat barita melalui celluler sian dongan tubu na paboahon adong sada Ina naung marujung ngolu. Ditelepon i sinungkun ma dongan tubu on "ise do haroa Ina i?". "Au pe dang hutanda, ai tu au pe barita do!". Anggo so binoto do, jala dang ruas ni punguanta, ba,,,,,dang adong tanggung jawabta disi, "ningon mangalusi". Alai boru Siahaan do daba, "inna dongan tubu on muse". "Olo,,,boru Siahaan dia?", "songonon ma i, sungku ma jo boru Siahaan dia, dungi telepon ma au muse, "ima alus hu laos manutup telepon i". Pendek ni hata, borhat ma iba songon namaningkir jo, hape dipardalanan manghuling muse celluler napaboahon asa unang be ro tujabuna, alai tugareja ma, ai nunga diboan tugareja "inna dongan tubu namanelepon i". Sahat ma tu gareja, nunga adong piga-piga angka jolma songon namanghata-hatai.

Haluar ma par Bapa tua on si bagas gareja i,,laos didapothon ma iba, tuani ma nga roho ba, jala intor didapothon ma angka ama namanghata-hatai i jala didok ma "tu katua nami ma hamu manghatai lae" Horas lae,,,,horas ningon mangalusi. "Songonon do lae, Hamu do pasahathon ulos saput tu Ina namonding on, jala sonari do pasahaton muna, suadong be tingki",,,,,inna songon na humalaput dinamandok hatana i. "Santabi jo lae, ise do hamu?" jala dia do hasuhuton?. "Hami sian dongan parsahutaon do lae, jala dang adong hasuhuton dison". "Nasotarbereng nami do bangke ni Inang on di huta, so dilean naumpuna kontrakan i bangke ni Inang on asa tu jabu i". Ai haji do naumpunasa, "inna muse".

Dipanghataion i niboto ma, ia Inang naung jumolo on marjabu dijoloni helana (marga Saragi/br.Simanjuntak). Jala helana on dang mandohoti punguan parsahutaon, dang mandohoti punguan dongan tubuna, suang songoni punguan nihula-hulana manang punguan dia pe. Ditingki ngoluna marhamulian ma Inang on tu Marga Simanjuntak. Ala dang ganjang umur ni Amanta i (Simanjuntak), marhamulian ma muse Inang on tu marga Manullang. Sian hatorangan nabinege, amanta Simanullang i mangolu dope alai dang diboto manang didia, haroa dibagasan hahurang dengganon do parsaripeon nasida "Sari matua ma status ni Inang on".

On ma bahen hamu ulos tu Inang i, "inna angka dongan na disi". Borat do pangkilalan manjalo ulos i, nunga dibagasan gareja jala nunga dibagasan poti hape pasahaton ma muse saput?. Leleng do iba songon namarsidalian asa unang pola pasahaton be ulos saput. Nungnga hurang tingkos be pangkilalan pasahatton saput sisongoni, sai songon na manegai adat do iba diangka sisongonon. Ala marbatas do tong tingki dilehon pargareja, jom 14.00 manang pukul 2.00 ingkon boanon do langsung tu udean, jala nungnga sai mandosak angka sitorop, "simbolis doi lae". Pasahat hamu ma "inna sitorop", gabe nioloan ma napasahat ulos Saput i. Ulos sipasahaton pe, dang suman tu namargoar "Saput". Beha do on. Dung nipasahat saput i, hira-hira 5 menit nari ro ma muse namanaruhon Ulos asa niganti inna ulos saput i, ah tutu,,,,,,,harhar do niulahon. Ni ampehon ma muse ulos i tu ulos naung niampehon naparjolo i. So binoto manghatahon be,,,,,,,!

Andorang so diboan tu udean, didok ma muse tu hami asa diudean ma annon mandok mauliate tu hami hula-hulana,,,,,,,,,,,,,,,,Molo na binoto nian, dongan tubu ni hasuhuton mandok mauliate tu angka sitorop namandohoti sahat tu udean, alai anggo tu hula-hula naingkon panakhononna dope tu jabu,,,,,,ah tutu parir nai. logo ni ari do nian saonari,,,,,hape apala tingkion ro udan mansai gogo,,,,,dang dohot be hami antong tu udean,,,,naung sahat ma i, "ningon nama". Tu hamu angka dongan,,,,,bahen hamu pandapot manang hata panuturion diangka ulaon sisongonon. Marboha bahenon ma rajanami, Holong i ma patuduhon hamu tu boru muna on. Ah,,,,,,,,,"Molo suhar bulu disarat dongan, ba ingkon suhar do i saraton",,,,,, Ulaon aha do songonon?,,,,,,dangol nai!!!!

udutna......

23 Jul 2009

MARSIAJAR MARHATA SINAMOT DIULAON UNJUK

Molo niparate-atehon angka panghataion naung nidohotan diangka ulaon unjuk dijabodetabok on hira-hira sarupa do angka panghataion i. Molo pe antar muba saotik panghataion i namamereng partingkian nama i, jala naung sian dos ni roha angka raja parhata do

Alai anggo rumang/ruhut-ruhut ni panghataion hira sarupa do. Dison nisurathon ma saotik rumang ni panghataion di pesta/ulaon unjuk. Dung hira dapot tingki jala nunga ro be angka naniontang tarlumobi angka horong ni hula-hula (Ulaon alap jual). Parjolo do parboru manjou horong ni hula-hula/Tulang.Jala antar songonon ma nibege panggorana

Protokol ni parboru :
Dihamu nahuparsangapi hami rajani hula-hula dohot tulang nami dang namangorui disangap muna rajanami, alai namangait tingki do hita, asa sahali manjanghon ma hami nian diharoromuna. Hula-hula nami raja,,,,,,Tulang raja,,,,,,tulang rorobot raja,,,,bona tulang raja,,,,,,bona niari raja,,,,,,hula-hula namarhaha maranggi raja,,,,,hula-hula anak manjae raja,,,,,,,masuk ma hamu raja nami.(Nunga dipangido hian asa diparmasuk ni horong ni hula-hula/tulang diparade parmusik musik nahombar tusi)

Ditingki namasuk i horong ni hula-hula dohot tulang, aktif do protokol mandok "Rajanami" nunga huparade hami hundulan muna ima disiamun nami, "hundul ma hamu raja nami". Jala boru ni parboru ma napatuduhon hundulan ni hula-hula dohot tulang i

Catatan :Molo ulaon diparanak (taruhon jual) paranak ma parjolo manggora hula-hulana dohot tulang asa masuk tu gedung (sarupa do hata-hatana)

Dungi dipasahat protokol ni parboru ma tu paranak, "songonon ma hata-hatana", "Amang boru", ala nunga sikkop masuk raja ni hula-hula nami dohot tulang nami nuaeng pe hupasahat hami tu hamu. Digorahon paranak ma muse hula-hula dohot tulangna (sarupa do hata-hatana)

Pasahat tudu-tudu sipanganon dohot dengke simudur-udur,,,,,,,,,,

Marsipanganon jala ditingki namangan i do ro paranak pasahat sulang-sulang na tabo tu parboru,,,,,,,,,,,,,

Mambagi parjambaran juhut,,,,,,,,,,,,,,

Paranak mangido tingki asa manjalo tumpak,,,,,,,,,,,,,,

Marhata sinamot
Dung hira sidung sude asa naeng mamungka panghataion ma angka raja parhata, jala nunga marsipasangapan namarhaha-maranggi, namarboru, namardongan sahuta, ale-ale tarlumobi hula-hula dohot tulangna, dipungka ma panghataion (isarana nunga langsung tu raja parsinabung)

Parsinabung ni parboru :
Horas ma jala gabe amang boru. ia didok situa-tua "Dolok sipakpahi panatapan tu sibuluan, asa tapungka manghatai pasahat hamu ma jolo pinggan panungkunan". Sipata diulaon marga naasing di dok "Binsar mata ni ari, rondang mata ni bulan. Asa tamulai manghatai pasahat hamu ma jolo pinggan panungkunan"

Parsinabung ni paranak :
Horas jala gabe. "Ia binsar songon mataniari, marsinondang songon bulan. Ba nunga manggora raja ni hula-hula laho mamungka manghatai ba pasahatonnami ma pinggan panungkunan". Di jou boruna laho pasahathon tu parhata ni parboru. Diulaon marga na asing nibege pandohan na asing muse "Baris-baris gaja dirura pangaloan, molo marsuru raja ingkon do oloan"

Parsinabung ni parboru :
Nunga hujalo hami pinggan panungkunan, pinggan sitio soara asa tio marsuara. Pinggan pasu na hot dihundulanna, sai hot ma pasu-pasi ni Tuhanta di hita. Adong muse peak diatasna napuran sirata bulung sipalas roha ni inanta soripada/ boru ni raja, ba sai rata ma antong panggabean parhorasan dapotonta tu joloan on
Adong muse boras sipir ni tondi, parbue siribur-ibur. Sai anggiat ma torop maribur pinomparta huhut matangkang majuara, asa

Pirma pongki, bahul-bahul pansalongan
Pirma tondi, sai tu tambana pansamotan

Dison muse ringgit sitio soara/ rupia namararga, homitan ni boru ni raja, sipatamba sipalas rohanta diloloan bolonon. (dibuat parsinabung parboru i ma 3 lembar hepeng i, jala dilehon salembar tusiamunna, salembar nai tu hambirangna, salembar disangkuhon ibana ma.

Amang boru, Nunga hujalo hami pinggan panungkunan on, asa songon hata ni situa-tua ma :
"Nibutbut duhut-duhut laos mangihut dohot halosi, Ala nunga nijalo pinggan panungkunan, hupasahat hami ma muse pinggan pangalusi". Digorahon ma boruna lao pasahathon pinggan panungkunan i tu parhata ni paranak na gabe pinggan pangalusi.

Amang boru, Nunga simpul hita mangan indahan na las nihabosurhon, huhut marlompan natabo nihasagathon huhut minum aek sitio-tio. Sai tio ma antong angka parsaulian dohot pansamotan tu joloan on tumpahon Amanta Pardenggan Basa i. Asa dohonon nami ma "bagot namarhalto niagatan dirobean, horas ma dihami namanganhon, horas dihamu namangalean".
Ia manungkun ma hami nuaeng amang boru "dia do nangkatna, dia do ultopna - dia do hatana, dia nidokna" asa dipaboa amang boru ma.

Parsinabung ni paranak :
Horas ma jala gabe raja nami. "Tangan do botohon, ujung na jari-jari, jari-jari sampulu sude doi marpanggoari, andorang so ni dok hata sidohonon, parjolo ma hami marsantabi".
Songon ni dok ni rajai tutu, sai tio ma antong angka pansamotan dohot parsaulian tu joloan on, taringot sipanganon na so sadia i raja nami, dohonon nami dope "godang sibutong-butong, otik sipir ni tondi - tung so sadia pe sipanganon na huparade hami rajanami, sai pamurnas mai tu daging, saudara tu bohi, sipasindak panaili ma i, sipaneang holi-holi jala sipadomu tahi". "Hinarat pangkal ni tobu lam tu tonggina - dang namangholit hami rajanami, tung sibahenon do na so sadia". Molo pe namangholit hami rajanami, ala ni tangiang muna tu Amanta Debata sai tu tambana na niholit, asa adong patupaon nami laho pasangaphon hamu tu ari nanaeng ro. "Asa bagot namarhalto ma natubu di robean, horas ma hamu rajanami namanganhon, horas ma hami napatupahon".
Asa alusan nami ma sungkun-sungkun ni rajai, panggabean parhorasan do nidokna,,botima rajanami

Parsinabung ni parboru :
Hora ma jala gabe di alus muna amang boru, parhorasan panggabean do hape na nidokna, maulitema ta dok tu Amanta Pardenggan Basa i. Alai amang boru "marangkup do nauli, mardongan nadenggan, asa siangkupna songon nahundul, siudur songon na mardalan". Disiangkup ni parhorasan panggabean amang boru, namanungkun jala na manangkasi ma hami amang boru.

"Asa tangkas ma uju purba, tangkasan uju angkola
Asa tangkas ma hita maduma, tangkasan hita mamora

Asa tangkas ma dipaboa amang boru, botima da amang boru

Parsinabung ni paranak :
Ima da rajanami, nunga dipadua hali raja i manungkun. Alai las situtu do roha nami disungku-sungkun ni raja i. Tutu ma hamu "Sisuan bulu jala panjala, siboto uhum do hamu jala angka anak ni raja". Songon ni dokmuna i raja nami, "Asa tangkas ma purba, tangkasan ma angkola, asa tangkas ma hita maduma, tangkasan hita mamora". Paboaon nami ma raja nami angkup ni parhorasan panggabean i.
Didok situa-tua :"Denggan ma bulu godang, denggan bahen hite-hite - Molo adong anak manang boru magodang, denggan ma asa hoti ripe". Asa tubuan laklak tubuan sikkoru, tubu sanggar diparsopoan - Asa tubu dinasida anak dohot boru jala jengkar-jengkar dihangoluan
Diari nasalpui nunga ro hami manomba hamu raja nami jala nunga satahi satolop hita diangka sangkap ni anakhonta asa hot ripe. Jala nangkin nunga rap mangudurhon hita tu bagas joro Nai asa manjalo pasu-pasu parbagason marhite naposo ni Tuhanta. Asa saonari raja nami, molo sian elek-elek pangidoan nami tu hamu, namanungkun somba ni adat somba ni uhum marhite-hite sinamot ni boru ni rajai. Asa mangido ma hami nian raja nami diharadeon ni rohamu asa tauduti ma nian ulaonta 'NAMARHATA SINAMOT". Ima elek-elek pangidoan nami rajanami.

Parsinabung ni Parboru
Toho do na nidok muna i amang boru, "Denggan bulu godang denggan bahen hite-hite-Molo dung magodang anak manang boru, denggan ma asa hot ripe". Didok hamu asa tauduti ulaonta namarhata sinamot, mauliate ma di hamu amang boru. Tanda do hamu "Sisuan bulu jala panjala - siboto uhum do hamu jala angka namora". "Ai nunga pitu lilinami, paualu jogianami-nunga uli nipi nami, adong ma hamu pandurungan nami". "Ai pat ni gaja tu pat ni hora-Angka pomparan ni raja do hamu jala namamora". Dibahen i pasahat hamu sinamot mansai godang. Botima hata nami amang boru

Parsinabung ni Paranak :
Mauliate ma rajanami "Pat ni gaja, tu pat ni hora - Rap angka anak ni raja do hita, naburju marroha". Dang imbulu nasinuanhon, manang huling-huling nilangkophon be hami tu hamu rajanami. Naung boru muna hian do hami sian angka ompung nami. Songon hata ni natua-tua raja nami "Urat ni singkoru dihunghupi bulung bira, anggo haburjuon ni hamu raja,,,,,,nga tarbarita ro didia". Namangingot i do rajanami ibanna barani hami ro tuadopanmu, Ai ida-ida do nabutong, jora-jora namale. Namarsomba ma hami tu hamu rajanami taringot sinamot ni parumaen nami. Jala tar songonon ma nian elek-elek pangidoan nami,asa sisahali manombahon ma hami di somba ni adat somba nu uhum digodang ni sinamot parumaen nami sipasahotan nami tu hamu hula-hulanami. Songonima elek-elek somba pangidoan nami rajanami.

Parsinabung ni parboru :
Maulite ma amang boru, Pangidoanmu asa sisahali mangelekhon sahali manombahon hamu di somba ni uhum somba ni adat dohot godang ni sinamot. Anggo au sandiri tangkas do hutanda hamu naburju marhula-hula. Alai amang boru asa haru tangkas dibege angka amanta raja dohot inanta soripada dipangidoanmu disomba ni uhum somba ni adat dohot di hata ni sinamot sipasahatonmu haru dipaboa amang boru ma.

Parsinabung ni Paranak :
Mauliatema rajanami jala malambok pusu nami. Tangkas ma tutu paboaonnami pangidoan nami tu jolo ni raja i di somba ni uhum somba ni adat dohot dihata nisinamot sipasahatonami.
Rajanami sipasahaton nami di hata ni sinamot "SITOMBOL" ma rajanami, Alap jual ma parumaen nami Jala Ulaon sadari. Songonima jolo elek-elek pangidoan nami rajanami.

Parsinabung ni Parboru :
Mauliate ma amang boru, hupasahat ma jo elek-elek pangidoanmunai tu hami namardongan tubu, raja ni boru, lumobi ma raja ni hula-hula nami.

Hata sian haha/anggi namardongan tubu parboru :
Mauliate ma di haha/anggi, molo pandapot sian hami, gabe jala horas ma

Hata sian boru/bere ni parboru :
Mauliatema di hamu hula-hula nami, dipatama hamu do hami boru muna. Molo sian hami boru dohot bere muna, gabe jala horas ma jala sisada hata ma hami. botima!

Dungi dipasahat parsinabung ni parboru ma muse tu hula-hula dohot tulang ima hata mangido panuturion, hira-hira songonon ma hatana :

Dihamu hula-hulanami Rajai,,,,,Tulang nami raja,,,,,Tulang rorobot, Raja,,,,,,Bona Tulang, raja,,,,,,,,Hula-hula namarhaha-maranggi, raja,,,,,,,,,,,Hula-hula anak manjae, raja,,,,,,,,Nunga rapa umbege hita rajanami dihata pangidoan pamoruon nami di somba ni uhum somba ni adat dohot di hata nisinamot ni borunami ima bere muna sipasahaton ni nasida tu hita asa sahali mangelekhon sahali manombahon. Andorang so hualusi hami pangidoan ni pamoruon nami jala asa pos roha rajanami, mangido ma hami dihata panuturion sian hamu saluhutna hula-hula nami dohot tulang nami. Didok situa-tua, "Dijolo hamu siaduaon, dipudi hamu sipaimaon, ditonga hamu sihaliangan. Sihorus nasuksuk do hamu, sigohi nalonga. Hupasahat hami ma panghataion on tu hamu rajanami.

Laos digora boruna asa dipasahat microphone tu hula-hulana dohot tulang

Hata sian hula-hula dohot Tulang :
Mauliate ma di hamu pamoruon nami, nuaeng pe tu hita horong ni hula-hula, Tulang Raja,,,,Tulang rorobot, raja,,,,,,Bona Tulang, raja,,,,,hula-hula namarhaha-maranggi, raja,,,,,hula-hula anak manjae, raja,,,,,mangido panuturion raja ni pamoruonta tu hita, ise ma hita namangalusi?,,,,biasana totap do hula-hula napasahat panuturion i, alai jolo masipasangapan halahi nasahundulan. Tarsongonon ma hata ni hula-hula i :

Horas ma jala gabe di hamu raja ni borunami, taringot di hata pangidoan muna tu hami hula-hula dohot Tulang muna, nunga satahi hami, au ma mangalusi. Mansai las do rohanami umbege panghataion muna namarhula-hula marboru marsipaolo-oloan. Sian hami hula-hula dohot Tulang muna asa dohonon nami ma: "Balintang ma pagabe tumundalhon sitadoan, arimuna do gabe molo rap olo hamu masipaolo-oloan". Songo nima hata sian hami hula-hula dohot Tulang muna. Horasma jala gabe!

Parsinabung ni parboru pasahat mauliate tu hula-hula dohot Tulangna.

Parsinabung ni Parboru :
Songoni ma dihamu amang boru, nunga dibege hamu panghataion sian hami namardongan tubu, raja ni boru lumobi ma sian raja ni hula-hul dohot Tulang nami. Andorang so hualusi hami pangidoan muna iamang boru, asa dipatangkas amang boru ma somba ni uhum somba ni adat dohot godang ni sinamot ni borunami nanaeng sisombahonon muna tu hami, asa dibege amanta raja dohot inanta soripada naliat nalolo, songoni ma amang boru

Parsinabung ni paranak :
Horas ma jala gabe, ala dison do hami namardongan tubu, boru nami tarlumobi hula-hula nami lehon hamu ma jo tingki dihami asa manghatai hami rajanami. "Dialusi parsinabung ni parboru ma antong", Nauli amang boru!

Antar sarupa do hatai songon hata ni Dongan tubu ni parboru, boru/bere ni parboru, suang songoni hula-hula/Tulang ni parboru
Dungi dialusi paranak ma :

Parsinabung ni Paranak :
Rajanami, dinaung satahi saoloan hami namardongan tubu, marboru, lumobi hula-hula nami dipangidoan nami sahali mangelekhon sahali manombahon digodang ni sinamot sipasahaton nami. Antong rajanami, mangoloi pangidoan muna asa dohonon nami ma somba ni uhum somba ni adat dohot hata ni sinamot. Songonon ma pangidoan nami raja nami : Digodang ni sinamot, asa disi horbona, disi hodana, disi lombuna, disi mas dohot serena, alai pangidoan nami hupasada hami ma i gabe rupiah ni pamarettanta asa unang pola lola hamu raja nami. Ia sinamot nagok sipasahaton nami siTombol ma rajanami, alap jual ma parumaen nami jala ulaon sadari. Jala godang ni sinamot i rajanami sombahonon nami ma Rp,,,,,,,,,,,,,,,

Parsinabung ni Parboru :
Mauliate ma amang boru, Rp,,,,,,,,,,,ma sipasahaton muna, siTombol, alap jual jala ulaon sadari. Hugabehon hami mai amang boru, alai anggo jambar nagok, ima suhi ni ampang naopat dohot panandaion napasahaton muna dope ate amang boru

Parsinabung ni Paranak :
Nauli rajanami, pos rohamu. "Baris-baris ni gaja dirura pangaloan, molo marsuru raja ingkon do oloan. Songon dia pandok ni rajai huoloi hami mai rajanami.

Antar songoni ma panghataion namarhata sinamot nanipaihut-ihut molo ro iba mandohoti ulaon unjuk di gedung diJabodetabekon. Adong do angka variasi-variasi panghataion i hinorhon ni hamaloan ni angka raja parhata. Adong do alani malo ni parhata gabe suda tingki gabe molor ma tingki sahat tu bodari. Adong muse nibege, sai jolo manghatai do angka parhata ni parboru dohot paranak pasimpelhon ulaon i. Sude ma i tu dos niroha, "Aek godang tu aek laut - Dos ni roha sibahen na saut".

udutna......

15 Jul 2009

ARISAN OMPU MORA

Hari Minggu kemarin 12 Juli 2009 arisan kumpulan Parsaompuan "Ompu Mora" kembali memasuki periode baru. Disebut periode baru karena periode sebelumnya telah berakhir. Dan yang menjadi tuan rumah untuk periode baru ini adalah Op.Joshua/Br.Aritonang (UKI-Cawang)

Dalam periode ini terjadi peningkatan jumlah anggota sekaligus mulai ada bergabung bere dalam kumpulan ini. Meskipun dari data-data masih banyak pomparan Op.Mora yang berdomisili diJabodetabek ini tidak/belum mau bergabung dengan alasan masing-masing. Terjadi pula perubahan siklus pelaksanaannya dari yang sebelumnya dua bulan sekali menjadi sebulan sekali. Saya tidak tahu apa dasar perubahan itu, dari penuturan tidak resmi saya menangkap adanya periode waktu yang terlalu lama untuk mendapat arisan tersebut,,,,,,hmmmm. Memang tidak hanya jumlah anggota, siklus tapi juga besarnya uang arisan mengalami perubahan. Semula Rp.50.000,-(lima puluh ribu rupiah) menjadi Rp.100.000,- (seratus ribu rupiah)

Bagi saya bukan Arisan, periode, atau Rupiah arisannya yang penting tapi membangun kebersamaan, saling menghormati dan dapat saling mengerti adalah hal dasar yang sangat dibutuhkan punguan Ompu Mora ini. Bagaimana menyelesaikan suatu perbedaan tanpa adanya perasaan dilecehkan. Bagaimana mengemukakan pendapat tanpa merasa lebih tahu. Saling mendengar diantara yang memberi pendapat. Karena memang disetiap pertemuan pomparan ompu Mora sangat sering terjadi debat kusir yang tidak menghasilkan manfaat yang signifikan terhadap perkembangan anggota maupun punguan itu sendiri. Intinya lebih banyak yang berbicara dari yang mendengar. Selalu saya perhatikan suatu putusan dihasilkan pada saat-saat terakhir, itupun karena waktu yang memaksa. Terkadang ketika putusan itu hendak dijalankan terjadi lagi perbedaan penafsiran. Lagi-lagi dibutuhkan perdebatan yang menyita energi dan waktu, tapi tampaknya bukan suatu kendala setidaknya saat ini,,,,,,karena dalam debat selalu ada stimulannya yaitu "tuak".

Saya selalu ingat pesan orang tua "Dang sae gogo ni suara paturehon angka parsalisihan, dos ni roha do pangasahonon. Juga "Hatahon ma natingkos dibagasan elek dohot serep niroha, unang hatahon mardongan muruk manang asup-asup". Sederhana tapi sangat berat pelaksanaannya. Penyebabnya tentu "ego". Pomparan Ompu Mora banyak memiliki ciri lahiriah yang seharusnya menjadi ciri pengikat bukan penghambat. Kita harus banyak belajar memahami, kita harus banyak menggunakan telinga. Terkadang sebagai mahluk sosial kita dihadapkan antara pikiran dan perasaan. Tetapi hubungan kakak-adik adalah hubungan darah. Ya.....darahlah pengikat kita.

Arisan Op. Mora berikutnya pada tanggal 9 Agustus 2009 di Rumah Op.Romauli/Br.Sianipar di perumnas Cengkareng. Bagi yang belum mengetahuinya perkenankan ini sebagai undangan

udutna......

10 Jul 2009

POMPARAN OP. MORA DI JABODETABEK


POMPARAN NI OMPU MORA, BORU DOHOT BERE SEJABODETABEK






ANAK BORU/BERE/IBEBERE
OP. MULANA









OP. GIMBA



1.OP. JITA



2.OP. MALLAMPU 1 A. Bery 1 H. Sitio/br. Siahaan

2 Indra Siahaan/br.Silalahi (A.Tirta) 2 Panggabean



3 Manik





OP. ANDAN



1. OP.GALIA




1 Op. Ranto br. Tampubolon 1 R. Sinaga/br. Siahaan

2 D. Siahaan/br. Sitohang (A. Nando) 2 P. Pasaribu/br. Siahaan

3 P. Siahaan/br. Pandiangan 3 Sihombing/br.Tampubolon

4 B. Siahaan/br. Sinambela 4 Panjaitan/br.Sitohang

5 St. J. Siahaan/br. Aritonang (Op. Josua) 5 Siahaan/br.Tampubolon

6 Mervin Siahaan/br. Hutagalung (A.Geren) 6 Sitorus/br. Siahaan (A.Josua)

7 Ramses Siahaan/br. Siagian 7 Manullang/br. Siahaan (A. Tulus)

8 Rudolf Siahaan/br. Ambon 8 Nainggolan/br. Siahaan

9 Ranto Siahaan/br. Kalimantan 9 Nainggolan (Anting)

10 K. Siahaan/br. Sinaga (Op. Merdeka) 10 Nainggolan (Namboru)

11 L. Siahaan/br. Sinaga (A. Laura) 11 Simatupang/br. Siahaan (Op. Philip)

12 L. Siahaan/br. Simorangkir (A.Natalia) 12 Napitupulu/br. Siahaan (A.Poppy)

13 Ramli Siahaan/br.Betawi 13 Hutajulu/br. Siahaan



14 Siregar/br. Siahaan



15 Purba/br.Simatupang (bere)



16 Hutauruk/br.Simatupang (bere)



17 Hasibuan/br.Simatupang (bere)



18 Pasaribu/br.Simatupang (bere)



19 Panjaitan/br.simatupang (bere



20 Haloho/br.Sianipar (bere)















OP. LANSAT NABEGU



1.OP. MANGALANJA 1 Ny.Siahaan Br. Hutagalung 1 P.Harahap/br.Siahaan

2 W. Siahaan/Br. Simanjuntak (A. Anggiat) 2 Jenico Siregar/br.Siahaan (bere)

3 Sudung Siahaan/Br.Jawa 3 Joni Siregar/br.Simatupang (bere)

4 Sondang Siahaan/Br.Sihite 4 D.Hutahaean/br. (bere)

5 Hekson Siahaan/Br.Jawa 5 Sofian Hutahaean/br. (bere)

6 Hotman Siahaan/Br. Sitohang 6 BR.Hutahaean/br.Munthe (bere)

7 Rimson Siahaan/br. Nainggolan 7 Doloksaribu/br.Manurung (bere)

8 M. Siahaan/Br. Silaban (A.Boy) 8 J.Simanjuntak/br. Siahaan (A.Edo)



9 J.Sitohang/br.Simanjuntak (bere)



10 O.Sitohang/br.Batubara (bere)
2.OP.TUMIAR

11 Tambunan/br. (bere)



12 Tambunan cawang/br.Ht.barat (bere)



13 Tambunan/br. (bere)



14 S. Simamora/br….. (A.Cristin)/bere



15 Simamora/br (bere)



16 Simamora/br (bere)



17 Silaban/br.Simamora















OP. SOINGGANON



1.OP.SAUDAGAR 1 M. Siahaan/Br.Tampubolon (Op.Inamora)

SIBIRONG 2 J. Siahaan/Br. Pakpahan


3 R. Siahaan/Br.Butar-butar (A.Bastian)

2.OP.KALVIN























OP. HUALA



1.OP. MARHASSING 1 L. Siahaan/br. Sianipar (Op. Romauli) 1 M.Siahaan/br.Tampubolon (bere)

2 O. Siahaan/br. Manurung (A. Romauli) 2 SP.Sinaga/br.Siahaan (A.Kamti)
2.OP.MARSONTANG 3 P. Siahaan/br. Manurung 3 Sirait/br.Sianipar

4 A. Siahaan/br. Panjaitan 4 P.Siregar/br.Siahaan

5 D. Siahaan/br. Munthe (A. Wen) 5 R.Tampubolon/br.Siahaan

6 M. Siahaan/br. Panjaitan 6 R.Tampubolon/br.Sitohang

7 R. Siahaan/br. Pasaribu 7 B.Tampubolon/br.Manurung
3.OP.UJUNGAN 8 J. Siahaan/br. Simanjuntak 8 B.Tambunan/br.Sihombing

9 Nelson Siahaan/br.Purba






















udutna......

9 Jul 2009

MUNGKINKAH BAHASA INDONESIA SEBAGAI BAHASA PENGANTAR DALAM PERHELATAN PELAKSANAAN ADAT BATAK ??

Banyak generasi muda batak khususnya kaum terpelajar yang mengatakan "adat" adalah persoalan orang tua/oarang yang sudah tua, tidak menarik dan bertele-tele. Mereka memahami adat adalah karena memang sudah begitu turun temurun, sekedar mengikuti saja.

Bahkan dewasa ini banyak pemuda/pemudi batak yang hendak melangsungkan pernikahan bersitegang dulu dengan orang tuanya mengenai perlu tidaknya pernikahan dengan adat batak. Yang penting diberkati oleh pendeta dan untuk "proklamasinya" resepsi secara nasional. selesai! Begitu sering kita dengar kehendak pemuda/pemudi batak bila hendak menikah. Sementara orang tua tak kalah tegasnya pernikahan harus dengan adat batak! titik,,,,,
Begitu juga keluarga-keluarga muda yang hendak merayakan syukuran atas suatu peristiwa/ulaon las ni roha banyak yang merayakannya dengan makan-makan, kado, ucapan selamat. Setelah itu pulang! simple dan tidak bertele-tele. Meskipun keluarga dari pihak istri/hula ikut diundang. Hal-hal seperti itu sudah sering saya dengar meskipun akhirnya dilakukan dengan adat batak. Tetapi sudah terbersit sebelumnya dirayakan dengan syukuran biasa. Mungkin hanya menunggu waktu!

Saya memahami fenomena tersebut dari kata-kata "tak kenal maka tak sayang", mengapa tak kenal? padahal kita orang batak. Tak kenal disini dimaknai tidak memahami makna/tujuan dibalik tahapan-tahapan pelaksanaan adat tersebut. Mangapa tak paham?,,,,Salah satu yang sering saya dengar adalah permasalahan bahasa. Memang secara lingual bagi yang mengerti bahasa batak maka pembicaraan dalam pelaksanaan adat batak akan menarik terlebih diselingi "umpasa/umpama" yang silih berganti. Tetapi bagi yang tidak mengerti meskipun dia orang batak maka perbincangan adat tersebut akan sangat membosankan. Mungkin timbul pertanyaan pada kita "orang batak kok tidak bisa bahasa batak", bagi generasi muda batak yang sudah lahir dan besar diperkotaan hal orang batak tidak bisa berbahasa batak adalah jamak. Pokoknya batak ya,,,harus belajar bahasa batak.

Kalau hal itu kita paksakan dijaman sekarang ini maka kita akan sia-sia, karena generasi muda sekarang lebih tertarik belajar bahasa internasional yang lebih menjanjikan secara ekonomis. Sementara belajar bahasa batak menjanjikan apa?,,,,begitu generasi perkotaan sering menjawabnya. Lantas kalau sudah begitu akan terjadi stagnan, yang beberapa generasi kedepan adat batak dikhawatirkan punah diperkotaan. Apakah setiap ada pesta orang batak perkotaan harus mendatangkan raja-raja parhata dari bonapasogit?

Menjembatani hal tersebut saya berpikir dapatkah pelaksanaan adat batak dilakukan dengan pengantar bahasa Indonesia?, bahasa yang sudah membumi sampai kepelosok-pelosok huta di bonapasogit. Dengan demikian hal-hal tersebut di atas terakomodir sehingga generasi muda perkotaan bergairah mempelajari adat untuk kemudian melaksanakannya tanpa menghilangkan makna/tujuan, pilosofi yang terkandung didalamnya. Memang banyak bahasa batak yang sulit dicari padanannya dalam bahasa Indonesia khususnya bahasa batak yang sering dipakai dalam pelaksanaan pembicaraan adat, begitu juga "umpasa/umpama" yang merupakan pendalaman arti/maksud dalam penyampaiannya. Tetapi setiap kendala pasti ada jalan keluarnya,,,,,,bahkan umpama batak mengatakan "Aek godang tu aek laut - Dos ni roha sibahen na saut". Judul di atas sebagai wacana untuk dapat kita jadikan diskusi. Yang pasti bahasa batak dalam pelaksanaan adat batak bukanlah hal yang sakral,,,,,,,,Saya setuju!

udutna......

7 Jul 2009

WIB = WAKTU INDONESIA BATAK

Tentu kita sering mendengar WIB (waktu indonesia barat) yang sering diplesetkan menjadi waktu indonesia batak. Kita mungkin tersenyum dengan plesetan itu, tapi bila kita maknai plesetan itu akan sangat menusuk rasa dan menohok egoisme kesukuan yakni "BATAK".

Ironisnya plesetan itu datang dari kita sendiri (orang Batak), yang dalam menentukan waktu selalu dalam musyawarah mufakat (satolop) dan sangat tegas. Bahkan dalam perhelatan acara-acara adat khususnya didaerah perkotaan selalu terucap kalimat "dang namangorui sangap muna rajanami, alai namamereng tingki do hita" yang bila dimaknai berarti waktu yang sangat berarti.

Begitulah yang selalu terjadi,,,,,, dan selalu terjadi berulang-ulang, waktu yang telah ditentukan dangan musyawarah mufakat itu nyaris atau tidak pernah bisa ditepati. Macet adalah alasan pembenaran yang selalu kita dengar pula, suatu alasan klise tapi paling mudah sebagai pembenaran dan sudah membumi. Jadi suatu acara pertemuan, perhelatan adat, acara pesta baik digedung maupun dirumah akan selalu molor yang mengakibatkan efek saling terkait/domino. Tapi anehnya sering pula terdengar ucapan menggerutu karena waktu selesai suatu acara sudah lewat dari yang seharusnya. Pernah suatu waktu saya mendengar kekesalan sepasang suami-istri karena sudah hampir pukul 20.00 malam acara pesta perkawinan kerabatnya belum juga selesai, "lain kali kita titip saja ulos kita sama si anu ya,,,!", atau gerutuan "malas ah,,,,ke pesta batak", lain kesempatan ada pula ucapan "tidak usah heran, acara batak memang begitu"!,,,,wahhhh

Saya sendiri sering mengalami hal seperti itu,,,,diarisan perkumpulan marga yang sudah ditentukan disetiap minggu ke tiga (3) masuk pukul 14.00 (WIB),,,,teng. Semua peserta arisan tidak ada yang keberatan bahkan semua mengatakan "ok". Bahkan disetiap pertemuan arisan selalu ditekankan supaya tepat waktu dan juga tidak ada yang menyanggahnya. Tetapi selama mengikuti arisan tersebut boleh dikatakan tidak pernah acara bisa dimulai pukul 14.00 WIB tersebut, bukan karena ketidak siapan tuan rumah atau hal lainnya, tetapi karena anggota perkumpulan/ruas belum pada datang. Bagaimana membuka suatu acara kalau anggota/pesertanya belum ada?,,,,karena sudah jamak terjadi, hal tersebut tidak menjadi soal lagi. Pernah sangat kesal karena waktunya molor sampai pukul 15.000 saya mengatakan kepada anggota yang baru datang pukul 14.45,,, "maaf kami datang terlalu cepat", anggota tesebut malah senyum-senyum ,,,,,,"sorry ketiduran pulang gereja tadi". Palambas roham ,,,,,,,,inna boru ni rajai ma tingki mulak!, ingkon parbahul-bahul nabolon do molo maniop sada-sada punguan. Na rundut ido sipatureonmu, na litok i do sipation mu!,,,,,,,,,,,,,Ini bukan soal rundut atau litok,,,tapi soal kepedulian, soal kemauan. Dari hal-hal kecil saja kita keteter, bagaimana kiat bisa menghadapi soal yang lebih besar?.

Bila hal itu sudah jamak terjadi dilingkungan kita bangso batak, mengapa kita tidak berusaha memperbaikinya?, bukankah kita bangso yang besar, bangso yang terdidik, dan angka anak ni raja?. Kalau tahu ada kemacetan, datanglah lebih cepat. Tundalah dahulu pekerjaan yang tidak begitu penting karena kita sudah ditunggu ditempat lain. Sederhana bukan?. Jangan mendahulukan ego, tapi berpikir rasional untuk kepentingan bersama. It's very very simple. Jangan persulit yang sebenarnya mudah, sederhanakan yang kita anggap sulit. Itulah gunanya akal manusia!. Bagaimana itu kita laksanakan?, kata kuncinya adalah berdamai dengan diri sendiri!. Pada setiap kebaktian minggu, saya terkadang memperhatikan jemaat yang selalu datang setelah kebaktian dimulai. Setelah beberapa minggu saya cermati ternyata orang itu selalu datang terlambat. Pada mulanya saya berpikir orang ini mungkin kerja malam hari (shif malam), jadi masih terkandung kewajaran atas keterlambatannya. Bukankah terlambat lebih baik dari pada tidak datang sama sekali!. Tetapi kemudian hari saya ketahui bahwa orang tersebut bukanlah bekerja shif malam. Lantas kenapa selalu terlambat datang ketika kebaktian sudah dimulai?. Sampai sekarang saya tidak dapat jawabannya, analisa saya mengatakan kalau sudah hobby susah dirubah. Ya,,,,,,datang terlambat selain sudah budaya juga suatu hobby,,,.

Banyak pula orang yang mengatakan "kalau ulaon sosial" pasti tidak bisa tepat waktu, karena sifatnya sosial ya waktu juga sosial. "Saya tersenyum getir dalam hati", kok waktu ada sosialnya. Inilah yang selalu terjadi pada kehidupan sosial orang batak terutama diperantauan ini. Segala sesuatu bisa dimaknai sesuai selera tanpa memandang status sosialnya. Jam karet, waktu indonesia batak, jam catur atau apapun istilahnya selalu kita maknai sudah biasa, jadi tidak ada yg perlu dipermasalahkan. Terkadang saya berpikir extrim, kalau memang tidak bisa datang tepat waktu sesuai waktu yang sudah diputuskan secara bersama-sama lebih baik tidak usah datang. Sahali nai palambas ate-atem pak Boy' Inna boru ni rajai". Kalau menghasilkan yang baik selayaknya kita bersama-sama melakukannya. "Itu baru anak ni raja"
Horas bangso batak!,,,,,berani berubah untuk kebaikan!

udutna......